Na de uitbraak in 2023 staan aardappeltelers dit jaar voor de grote uitdaging om hun aardappelgewassen met aangepaste strategieën te beschermen tegen phytophthora. BASF voelde fungicide Orvego aan de tand en kwam tot de conclusie dat het nog steeds prima beschermt in de fase van de snelle loofgroei. Wel gelden er spelregels.
“Al vrij snel na de eerste waarnemingen van de nieuwe stam EU-43 zijn wij begonnen met laboratoriumproeven”, steekt technisch product adviseur Bert Westhoff van wal. “Je wilt toch zeker weten dat je product doet wat je belooft. We hebben de werkzaamheid van de actieve stoffen in Orvego in 2023 zowel in het voorjaar als in het najaar in het laboratorium getoetst. En de uitkomsten waren positief. Zowel de dimethomorf als de initium doen hun werk in de voorgeschreven dosering naar behoren. Maar wel met de kanttekening dat we hebben gekeken naar preventieve inzet, zoals het middel ook officieel wordt geadviseerd.”
Pottenproef
Omdat vorig jaar duidelijk werd dat naast EU-43 ook de nieuwe stam EU-46 een rol van betekenis heeft gespeeld, heeft BASF het onderzoek afgelopen winter herhaald. “Deze keer hebben we een pottenproef gedaan in de kas”, vervolgt Westhoff. “En gelukkig blijkt de Orvego ook werkzaam tegen de EU-46 stam. Telers kunnen de Orvego komend voorjaar dus veilig en met vertrouwen inzetten.” Westhoff voegt daar nog wel een paar spelregels aan toe. “We moeten heel zuinig zijn op onze actieve stoffen. We hebben nu nog een redelijk pakket middelen en dat willen we graag zo houden. Dus gebruik Orvego preventief en alleen in de periode van snelle loofgroei. Hanteer een interval van maximaal zeven dagen en kom sneller terug als de ziektedruk toeneemt. Voeg in dat geval ook een curatieve werkzame stof toe.”
Tribune is een uitgave van BASF Nederland BV, Agricultural Solutions. Wilt u meer weten over de specifieke eigenschappen van producten van BASF, dan kunt u contact opnemen met uw leverancier van gewasbeschermingsmiddelen.
Gebruik gewasbeschermingsmiddelen veilig. Lees voor gebruik eerst het etiket en de productinformatie.
Productie: KWOOT communicatie & reclame. Fotografie: Else Loof, Harrie Oude Hampsink, Klaas Eissens en KWOOT communicatie & reclame.